Micro:Bit i cyfrowa wróżka
Projekt polega na zaprogramowaniu maszyny udającej cyfrową wróżkę, odpowiadającą na stawiane przed nią pytania. Takie gadżety były popularne w Stanach Zjednoczonych w ubiegłym wieku i działały w taki sposób, że osoba biorąca go do ręki wypowiadała na głos pytanie, potrząsała nim, a na wyświetlaczu pojawiała się odpowiedź na to pytanie. W tym projekcie dla płytki Micro:Bit opiszemy jak odtworzyć ów gadżet.
Zaznaczam, że przedstawiony tu sposób realizacji projektu to jedynie przykład, który starałem się dopasować poziomem dla osób początkujących zarówno z programowaniem w Pythonie, jak i z płytką Micro:Bit.
Co będzie potrzebne:
- płytka Micro:Bit,
- kabel USB do połączenia płytki i komputera,
- komputer z dostępem do internetu.
Kod projektu:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | from microbit import * from random import randint odpowiedzi = ["tak", "nie", "moze", "raczej tak", "raczej nie", "malo prawdopodobne", "prawie pewne"] display.scroll('Cyfrowa wrozka') while True: display.show(Image.HAPPY) if accelerometer.was_gesture("shake"): los = randint(0, len(odpowiedzi) - 1) display.clear() sleep(1000) display.scroll(odpowiedzi[los]) |
Opis kodu:
W skrypcie najpierw importujemy niezbędną bibliotekę random
(a właściwie samą funkcję randint()
), by móc korzystać z losowości odpowiedzi wróżki. Następnie deklarujemy listę z możliwymi odpowiedziami, jakie będą się pojawiały użytkownikom Micro:Bita.
Właściwa część programu pojawia się wraz z pojawieniem się pętli while True
– zaraz po wyświetlającym się tytule “Cyfrowa wróżka”. Działa ona w ten sposób, że dopóki Micro:Bit nie wykryje swoim akcelerometrem potrząśnięcia – instrukcja accelerometer.was_gesture("shake")
, na wyświetlaczu LED będzie się pokazywała uśmiechnięta buźka. Gdy ruch nastąpi, to z puli wyrazów zapisanych w liście odpowiedzi
zostanie wylosowany jeden i to on wyświetli się na Micro:Bicie.